Klassen var samlet
på Rørestrand i Horten for lage mandalar av materialer som finnes i naturen. Vi
gikk i grupper på 2-3 personer. Vi brukte en passer laget av tau og pinne for å
få en fin sirkel. Vi gikk en god tur i skogen for å få inspirasjon til arbeidet. Vi Samlet inn alt fra blomster, kongler, sand og blader til dekorasjon.
Skulpturen er inspirert av brennende bål, og satt sammen med de fine høstfargene vi fant i skogen. Materialene som er brukt er pinner, tau gress og blader. Tauet er brukt for å binde sammen pinnene for å få skulpturen stående som et brennende bål.
Plasseringa av skulpturen skulpturen er ikke tilfeldig. den skal lede turgåere opp til mandalaene som ligger et stykke opp i skogensom leder veien opp til mandalaene. Målet var å få turgåere opp til mandalaene som ligger et stykke opp i skogen.
Mandala på Re videregående.
16.09.16 var klassen på re videregående for å lage mandalaer sammen med tre klasser som hadde tema bærekrftig utvikling. Lagde mandalaer ut av sortert avfall som vanlighvis ville ha ligget i søppelkassa.
Elevene var veldig kreative. Noen ble insperert av korker fra alkohol og lagde en mandala som symboliserte livets harde kamp mot alkoholen. De fikk inspirasjin til aktivitet de kunne gjøre på nashspiel.
Spørsmål 1. Kan denne typen arbeid bidra til å gi elever en dypere forståelse av bærekraftig utvikling? Elevene kan få en dypere forståelse av bærekraftig utvikling ved å arbeide på denne måten da de eneste materialene som ble brukt er gjenbruksmaterialer som vanlighvis ville ligget i søppelkassa. De ser restavfall som de er kjent med fra sin egen hverdag blir brukt for å dekorere og lagei kunst.
Spørsmål 2. På
hvilke måter kan arbeid med mandala brukes i regning? Ved å arbeide med mandala kan en jobbe med avstand, måling, geometri, speilig, brøk og begreper og forståelse av radius og diameter. Dette passer perfekt inn i barneskolen. Da en lærer best ved å se ting visuelt. Ved tema som brøk handler det om å dele mandalaen inn i like deler, men også se at det er deler av en helhet.
Likte godt refleksjonen din rundt hvordan vi kan jobbe med mandala og regning. Du har fått med så mange områder i matematikken. Syns oversiktsbildene av mandalaene var veldig fine. Ville gjerne hatt et skille mellom "mandala" og "landart", da de glir litt i hverandre.
SvarSlett