fredag 9. september 2016

Fotoanalyse av "Refugees in the Korem Camp."



 

"Refugees in the Korem Camp" er et sterkt følelsesmessig fotografi. Fotografen heter Sabastiao Salgado, og bildet er tatt i Etiopia i 1984.

Hvordan kan en klikke videre på Laptoppen når dette bildet kommer tilsynet? Fotografiet viser den virkelige sannheten der ute som er ukjent for mange av oss. Sult, flukt og krig som tusenvis av mennesker lever under hver eneste dag. Store som små. Bilde berører både skyldfølelse, og urettferdighet. Det triste og sinte blir vekket i kroppen ved å se et sterkt bilde der uskyldige unge er en del av en håpløs verden. Fotografiet er tatt i det sultherjede område i Etiopia, og er en del av en større bildeserie.

Bildet er i sort/hvitt. Det er mørke skyer på himmelen. Høye fjell i bakgrunn, og sanddyner i mellomgrunn. Det er fire skikkelser i bildet. Den ene personen står dypere inn i bildet, og en del av mellomgrunnen. Denne personen er barbeint med et blankis over hode og ned til knærne. Skikkelsen er snudd med blikket mot fjellene. De tre andre menneskene i fotografiet står i forgrunn, og til høyre. Et lite barn som har vendt blikket ned i bakken, et litt eldre barn som har blikket til venstre, og den voksne skikkelsen har blikket mot seerne. Alle er tildekket med pledd, og to av de skjuler deler av ansiktet, mens solen treffer inn på halve ansiktet til den lille gutten.

"Refugees in the Korem Camp" har et rektangulært format, og teknikken fotografen har brukt ved å velge et rektangulært/ liggende format er for å gjøre formidlingen mer statisk og spennende. Fotoet er tatt fra et normalperspektiv. Det er bygget opp etter horisontale linjer. Horisontallinja som ligger før fjellene starter utrykker stillhet, og gir bildet stabilitet. Linjene som lages av sanddynene er perspektivlinjer som leder blikket innover, og det skapes dybde og rytme. Den vertikale aktiviteten i bildet bygges opp av menneskene. Særlig den voksne og det unge barnet inngir energi ved at de strekker seg mot høyden i fotografiet. Bevegelsen i bildet starter ved de tre menneskene på høyre side, og strekker seg deretter mot venstre i bildet på grunn av den ene personen som er vendt mot fjellene, deretter beveger blikket seg på linjene fra sanddynene og videre inn til forsvinningspunktet som tenkes er bak den voksne mannen, og tilslutt opp på fjellene og himmelen.

Fotoet er organisert etter det gylne snitt, som er en matematisk utregning der det føles mest tilfredsstillende for øyet at objektene eller linjene treffer i bilde. Ved å dele inn "Refugees in the Korem Camp" i det gylne snitt er personene i front plassert i den vertikale linjen til høyre og skikkelsen bak i fotografiet er plassert i den venstre vertikale linjen. Dermed blir det stabilitet og balanse i bildet. Hvis skikkelsen til venstre var borte hadde det blitt en slags overvekt på høyre side, og det kan føles for seeren at fotografiet faller mot venstre. Ved at skikkelsene er plassert i det gylne snitt oppleves de som sentrale for bildet. Den horisontale linja før fjellene samt den første sandbølgen er plassert i det gylne snitt, for å skape dybde og lede blikket innover i ørkenen. I dette tilfellet er det lille barnet i front et viktig element. Han er plassert etter den gylne triangel, for å skape en behagelig opplevelse for seerne. Virkemiddelet som er brukt for å fremheve perspektivet er sanddynene som forsvinner innover i bildet. I tillegg er menneskene plasser som kjente elementer med kjente dimensjoner i forgrunnen. Denne beviste bruken gjøres for å oppleve avstand til elementer som befinner seg i bakgrunnen.

Ved å se på ansiktet til den voksne mannen oppleves fargekontrast. Ansiktet er mye mørkere enn resten av bildet. Blikket ledes til dette stedet av fotografiet på grunn av lyskontrasten på nesa til mannen. Lyskilden kommer fra solen inn mot venstre i bildet. Lys og skygge er et viktig virkemiddel for dette fotografiet. Sollyset gir hardt lys som skaper synlige kontraster mellom lys og skygge for å skape spenning. Stemningen Kommer tydelig frem ved å se på den lille guttens ansikt. Det triste ansiktsuttrykket kommer sterkere frem da lyskilden treffer halve ansiktet, og det oppleves dramatisk. Lyspartiet bak den voksne mannen kan symbolisere fremdrift. Det er han som må ta vare på familien frem til målet. I "Refugees in the Korem Camp" ligger valøren midt i gråtoneskalaen. Fotografiet har en vakker natur av ørken og fjell, og det er stor kontrast fra den estetiske naturen til det smertefulle som menneskene symboliserer.

Fotografen Sebastião Salgado, født 8 februar 1944. Han utdannet seg som økonom, og grunnen til fotografkarrieren var oppdrag for verdensbanken i Afrika. Han forlot økonomkarrieren i 1973 og begynte å ta bilder i de sultherjede områdene i Afrika. Han ble senere kjent som en av verdens beste dokumentarfotografer. Salgados sterke bildeserier er tatt i svart/hvitt. Når han arbeider bruker han kun naturlig lyssetting. Verkene hans belyser fattigdom, sult, flukt og sykdom.
Fotografen har brukt uttrykket "Refugees in the Korem Camp" som tittelbilde i boken SHAHEL The End som han utga i 2004. Hensikten var å belyse verdensbefolkningen om de sultherjende områdene i Afrika.




Når en er klar over opprinnelsen til fotografiet berører bildet følelser som skyldfølelse, tristhet og urettferdighet. Mennesker på flukt gir sterke inntrykk. Særlig når det er barn i situasjonen, men også når en vet at foreldrene har reist fra alle sine eiendeler. Som mor selv oppleves medfølelse for de voksne i fotografiet, fordi man vet hvor mye en gjør for at det kjæreste en har skal leve under trygge rammer. Ved å se inn i øynene på den voksne personen kan en få en følelse av håpløshet og maktløshet. Skikkelsen som er snudd kan en tolke som et siste kikk tilbake til hjemstedet, eller at personen har gitt opp, og drømmer seg tilbake. Den lille gutten i front ser nedtrykt ut. Sannsynligvis både sulten og sliten. Samtidig som det er mye smerte i fotografiet oppleves det også som rolig. Etter å hå lest og blitt bedre kjent med fotografen og hans naturlige arbeidsmåter oppleves bildet som pålitelig.

Kilder:















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar